Thursday, May 20, 2010

...Soalan spot PKK...EDU 3102

Ini adalah antara soalan spot untuk Perkembangan Kanak-kanak EDU 3102

(1) Perkembangan Manusia dari perspektif agama dan sains
(2) ciri -ciri Istimewa manusia
(3) tahap-tahap kehamilan
(4) potensi manusia
(5) ciri -ciri perkembangan individu
(6) implikasi perbezaan personaliti
(7) 5 lapisan sistem persekitaran (teori persekitaran Bronfrenbrenner)
(8) Teori lev Vygotsky
(9) peertumbuhan & perkembangan
(10) faktor mempengaruhi perkembangan kognitif dan fizikal
(11) Teori carl Jung

ehm..hope soalan spot nie btol2 kuar..senang kita...by the way all d best....3 subject more to go.......he..he..kalau sesapa ada soalan spot lagi comment je kat bawah yer..thanks.....

11 comments:

Anonymous said...

pkmbgan msia dr psptf agama dan sains, thp2 khamilan, potensi - pkembangan manusia dr pspektif agma & sains
- ciri2 istimewa manusia
- tahap kehamilan
- potensi manusia
- ciri2 pkembangan individu
- implikasi pbezaan personality
- 5 lapisan sistem psekitaran
- teori vygotsky
- ptumbuhan & pkembangan
- 3 prinsip pkembangan
- fktor mmpengaruhi pkembangan kgnitif & fizikal
- teori carl jung (introvert,ambivert etc)

objektf : ftrh kjdian msia, pkk (knsep dan prinsip),, konsep pkk fiz, kog, sosial, kndri, persnaliti,
- knk2 kperluan khas

struktr
- pkk (knsp, ass, prnsip dan fktr)
- teori dan implikasi thdpa pnp dr sg fiz, kog, bhsa.
-pkmbgan kndri (jns dan cri)
-knk2 kperluan khas.

esei :
- pkmbgan knk2 (fiz, kog, sosial)\
- pkmbgan kndri
-knk2 kperluan khas

struktr
- piaget- adptsi operasi knkrit(pnp)
-personaliti mbntk knsp kndri (psitve)
-tpik 4 : prgkat pkmbgan knk2 , jns teori perkmbgan

esei : operasi knkrit (fiz, kog, sosial, bhs)
-kndiri (konsep)
-knk2 kperluan khas(ktegori dan ciri)
- knsep personaliti dan implikasi pbezaan terhadp pkmbgan pnp.







SPOT PKK (IP GAYA)
Obj-ftrah kjadian mnusia, pkmbngan knk2(knsep,prnsip), pkmbngan fizikal, kognitif, sosio emosi,kndiri (personaliti & knsep),knk2 bkperluan khas....

struktur- pkmbngan knk2(knsep asas, prinsip n fktor),teori n implikasi thdp P&P dr segifizikal,kognitif,bhasa, pkmbngan kndiri(jnis,ciri),knk2 kpeluan khas..

esei-pkmbngan knk2(fzkl,kognitif, sosio emosi), pkmbngan kndiri, knk2 kprluan khas

struktur..

1.prbezaan antraprkmbngan n prtmbuhn knak2..
1.b. 4aktviti untuk prkmbangan fzkal pelajr umur 7-12

2.a 4 implikasi teori prkmbngan piaget trhdap prkmbngan kgnitif dlm kalangn peljr sek rndah.
b. 4 aktviti dpt dlksnkn guru bgi mprkmbngkan knak2 peringkt pra operasi..

3.a 6 ciri murid mpunyaiprsonaliti ekstrobert
b. 6 cara bgaimana gru dpt mbntu peljr mbntuk knsep kndri positif

4.a 6 ciri knak2 brmasalah dislexia
b. 4 cdanagn bgaimana guru dpt mbntu knak2 dislexia dlm kelas

5.a 4 prinsip pertumbuhan knak2
b. 6perkra perlu d ambil perhatian smasa proses p&p bgi knak2 sek brasaskan prinsip prtmbuhan n perkmbagn

6.a 4ciri prkmbngan emosi yg dialami kank2 brumur 6-11 tahun oleh erick erickson
b. 6cara guru dpt mbntu murid2 mcpai prkmbangan kndri positif brdasarkn prkmbngn emosi ericson

7.a 6ciri knak2 mnglmi krnctan akal
b. 4 jnis prog yg boleh mbntu knak2 pntr crdas

.
ESEI

1.john merupakan seorg pmbuli dalam kelas.
a. huraikan 5faktor yg menyebabkan pmbntukan personaliti john
b. jelaskan 5 cara bgaimana gru dpt mbntu john mbntuk konsep kndri positif

2.a jelaskan 5tugasan prkmbangan yg dsrankan oleh robert havighouse pada usia 6-12 tahun
b. huraikan 6 implikasi sekolah trhadap pmbntukan sikap positif trhdap kmpula sosial

3.a jelaskn 5 cri peljr pntr cerdas
b. jelaskn 5 implikasi penddkn knak2 kperluan khas trhdp p&p

4.aminah mpunyai personaliti endroved dlm klas.
a.. beri 6 cara seorg guru untuk mngelakkan aminah drpd trus mengasingkan dirinya smasa proses p&p
b.cdangkan 6 cara bgaiman rkan sebaya dpt mgalakknnya spya aktif sprti pljr len

5.a huraikan fktor yg mpengaruhi prkmbgn intelek knak2
b. jelaskan 5 cara seorg guru boleh mgalakkan prkmbngan bhasa dlm kalangn knak2 usia 7-12 thun

pismp maths ipg kampus keningau said...

thanks yer....good luck in exam...peace

Anonymous said...

gud lurk too...
da siap cri jawapan send kt my skype ek..
haziqieyusry
hehehhehe

PISMP MATHEMATICS SEM 4 IPG KAMPUS KENINGAU said...

another soalan spot dari ip razali ismail

PKK
OBJEKTIF:
- Fitrah kejadian manusia (erti & biologi)
- Pkmbgn kanak2 (konsep n prinsip asas, faktor mempengaruhi pkmbgn)
- Pkmbgn fizikal, kognitif, sosioemosi, kendiri (personality n konsep)
- Kanak2 bkeperluan khas (kategori, ciri2, implikasi dlm PNP)
STRUKTUR
-pkmbgn kanak2 (konsep asas, prinsip, faktor)
Teori n implikasi thdp PNP sama ada dari segi fizikal, kognitif, bhasa n sosioemosi)
Pkmbgn kendiri (jenis, ciri Roger, Maslow)
Kank2 bkeperluan khas (kategori, ciri2, implikasi PNP)

ESEI
-pkmbgn knak2 sama ada dr segi fizikal, bhasa, kgnitif, sosioemosi
-pkmbgn kendiri
-knk2 bkeperluan khas

Anonymous said...

bnyknye spot...mne 1 nk prcye ni...xnk kne tpu da....hahhaha

Anonymous said...

nma pun spot...
kalau xkna, jgn slhkn spot...hehe

pismp maths ipg kampus keningau said...

ye..btol2...dah nma spot.....bukan soalan sebenar..lain lah kalau soalan bocor..he..he..

Anonymous said...

kalau soalan bcor spot cmne...huhuhu

pismp maths ipg kampus keningau said...

ape-ape jer lah......bljar je smua..he..he..all d best...yer....

pismp maths ipg kampus keningau said...

wow..memang exactly soalan spot Ip gaya tue kuar..thanks..yer..

Anonymous said...

jwpn ada x?

Post a Comment