Monday, November 15, 2010

saya rasai inilah dia soaln nanti..dgn jwpn da..

STRUKTUR
1. 5 pendekatan perkembangan

· Berasaskan pengalaman kognitif, psikomotor, afektif pelajar

· Berpusatkan pelajar

· Ansur maju

· Pelbagai strategi pengajaran

· Penilaian

2. 5 faedah ubahsuai permainan oleh guru kepada murid2.

· Menggalakkan kepelbagaian

· Menggalakkan ansur maju

· Membolehkan pernyertaan maksimun

· Mengatasi masalah kekurangan peralatan

3. Kesedaran taktikal
a. 4 ciri taktik permainan bagi kategori pukulan

· Pukul dengan tepat

· Pukul jauh dari pemadang

· Menjaga ruang sebaik mungkin

· Mendapatkan larian

· Elak dari dimatikan

(b) Bina 1 soalan reflektif dengan kesedaran taktikal permainan kategori serangan

ii. Mengekalkan bola drp dirampas pihak lawan
- Kepada siapakah bola perlu dihantar
ii. Mendapatkan mata
- Bagaimana anda dapt mencari ruang utk menjaringkan gol
iii. Menawan kawasan
- Bagaimana anda dapat membantu pemain penyerang

4. Ujian amali merupakan 1 cara utk beri peluang kpd guru pelatih utk aplikasi kemahiran mengendalikan sesuatu kemahiran kanak2 dr pelbagai kategori. 5 Aspek yang perlu diambil kira utk pastikan keberkesanan ujian amali.

· Persediaan peralatan

· Persediaan kawasan

· Keselamatan

· Penerangan

· Demonstrasi

· Penglibatan semua pelajar

· Unsur yang menyeronokkan

· Unsur cabaran

ESEI
1. (a) 4 perbezaan pergerakan lokomotor dan bkn lokomotor(10)

Perbezaan

Lokomotor

Bukan Lokomotor

- Melibatkan perpindahan tapak sokongan
- Melibatkan peralihan tempat (gerak dan edar)
- X memberi tekanan kepada imbangan
- Bergerak dari satu titik ke titik lain

- mggunakan otot besar

- X melibatkan perpindahan tapak sokongan
- X melibatkan peralihan tempat (gerak sahaja)
- Memberi penekanan kepda imbangan
- Pergerakan dalam keadaan setempat

- Melibatkan otot halus/ kecil ( sendi b

(c) 5 cth bg setiap jenis pergerakan

- Berlari(L)
- Berjalan (L)
- Merangkak(L)
- Berguling(L)
- Galop(L)
- Ketinting(L)
- Skip(L)

- Mengilas(BL)
- Dirian bangau(BL)
- Memusing(BL)
- Meregang(BL)
- Merengkuk(BL)
- Menghayun(BL)
- Alunan badan(BL)



2. Anda dikehendaki urus dan kelola 1 jenis permainan kanak2 utk murid thn 6 berdasarkan model bunker n thorpe, TgfU
1. Rekacipta 1 permainan kanak2 kategori sasaran dan huraikan pengelolaannya. (10m)
2. Rekacipta 1 permainan kanak2 kategori jaring dan huraikan pengelolaannya.(10m)

1) Nama permainan

a. Kawasan : ________________________________

b. Bil pemain: ________________________________

c. Alatan:__________________________________

2) Apresiasi permainan
- Peraturan permainan:___________________
- Ubahsuai :_____________________________
- Variasi :_________________________________
3) Kesedaran taktikal
- Prinsip pergerakan __________________
- Ruang dan masa
- Situasi lanjut
- Kesan kelemahan lawan
4) Membuat keputusan
- Apa yang perlu dilakukan
- Nilai situasi
- Kenalpasti dan menjangkakan kemungkinan
- Bagaimana melakukannya
- Pemilihan tindakan yang sesuai mengikut situasi dan keadaan


5) Pelaksanaan kemahiran
- Butiran mengajar utk hasilkan pergerakan sebenar dlm situasi permainan
6) Prestasi
- Penilaian kebolehan berasaskan criteria


3. Bagi galakan penyertaan murid dan pengalaman yang meyeronokkan , guru ubahsuai permainan sebenar kpd permainan kecil dalam pelajaran pj.
(a) Berdasarkan pernyataan di atas, huraikan secara ringkas bagaimana guru boleh ubahsuai permainan sebenar kepd permainan kecil dr segi jumlah pemain, saiz permainan, peraturan dan peralatan.(16m)
- Ciri pelaksanaan

· Jumlah pemain : kurang/+ bil pemain dr permainan sebenar

· Saiz permainan : kwasan permainan besar/kecil /sempit

· Peraturan : ubah cara mendapatkan mata, menjaring

· Peralatan : tinggi/rendah jaring

· Alat reka ganti

(b) Berdasarkan permainan ubahsuai di ats, jelaskn 2 langkah keselamatan dr aspek peralatan, kawasan dan murid.(4m)
Aspek peralatan

· Memastikan peralatan mencukupi

· Memastikan peralatan selamat digunakan

· Memastikan peralatan sesuai dengan permainan yang dirancang

· Memastikan peralatan bersesuaian dengan thp keupayaan murid

· Memastikan peralatan mudah diperolehi

Aspek kawasan

· Keluasan tapak/kwasan mencukupi

· Keadaan permukaan kawasan rata

· Memastikan kawsan dan permukaan gelanggang x licin

· Memastikan kawasan x terdapat objek y boleh mencederakan pemain

Aspek murid2

· Melakukan aktiviti memanaskan badan secukupnya

· Pakaian dan kasut bersesuaian dengan aktiviti

· Status kesihatan murid mengizinkan

· Disiplin pelajar terkawal

p/s: spot neh arap msk....chaiyok3 kawan2!!
soklan esei no2 tu lakaran wt sndri berdasarkn bunker 2...ak da bg cara2 yer korg wt neh.....gud luck!!!

0 comments:

Post a Comment